Home Forums BREUKEN, SCHEUREN, RESTAUREREN ETC. pinholes enof kanaaltjes in glazuur

Dit onderwerp bevat 4 reacties, heeft 2 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  walter 4 maanden, 4 weken geleden.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Berichten
  • #25330

    walter
    Bijdrager

    Ik heb proefjes gemaakt met een glazuur van Emmanuel Cooper nr 373 Shiny white glaze bestaande uit: veldspaat 76, zinkoxide 12 en Ball Clay 12
    op proefplaatjes prima, maar na een emmer aangemaakt te hebben en werk gedompeld te hebben treden er kanaaltjes en een soort pinholes op
    ik stook op 1260 graden en pendel 30 minuten op het eind en gebruik witte steengoed kleide binnenkant van de gedompelde schalen is goed
    problemen zie foto s doen zich alleen aan de buiten zijde voor
    Wie kan mij een tip geven hoe dit te verhelpen

    Bijlagen:
    1. cooper2.pdf
    #25371

    Michel Kuipers
    Bijdrager

    Hallo Walter,
    Allereerst is de keuze voor dit glazuur ongebruikelijk als het jou gaat om een (half-)glanzend wit glazuur.
    Voor het optrekken van glazuur zijn er verschillende oorzaken mogelijk.
    De biscuit dient liefst stofvrij te zijn. Dit lijkt me, afgaande op de foto, niet de oorzaak.
    Al of niet pendelen maakt hier niet veel uit.
    Ik vermoed dat de voornaamste oorzaak de samenstelling van het glazuur is. Er zit relatief veel zinkoxide in waardoor het glazuur een hoge oppervlaktespanning heeft. Daarbij heeft zinkoxide ook relatief veel water nodig om vloeibaar te worden. Dat heeft tot gevolg dat bij het opdrogen van de glazuurlaag deze sterk gaat krimpen en zó minimaal gaat craqueleren; misschien dat je dit met oog kunt zien. Het verschil tussen de glazuurlaag binnen en buiten is te verklaren doordat de drogende glazuurlaag in het holle oppervlak minder neiging tot craqueleren heeft dan op het bolle oppervlak van de buitenkant.
    Suggesties om het euvel op te lossen:
    Het anders stoken van het glazuur is geen oplossing.
    Een ander glazuur proberen is waarschijnlijk niet een optie, nu je een hele emmer aangemaakt hebt staan. Het percentage zinkoxide verlagen zal het glazuur doen veranderen van karakter.
    Als eerste zou ik proberen het werk iets dunner te glazuren, vooral aan de buitenzijde. Verder kan een toevoeging van lijm aan het aangemaakt glazuur de drogende laag versterken. Meng niet de hele emmer met lijm, maar test het eerst uit met een klein gedeelte van het aangemaakte glazuur.
    Ik gebruik zelf tylose als lijmmiddel. Bij aangemaakt glazuur is een percentage van 0,2% al voldoende. Bij droog glazuur is dat 0,3 %.
    Veel succes gewenst. Laat je even horen wat voor jou de oplossing blijkt?
    Met vr. groet http://www.michelkuipers.nl

    #25415

    walter
    Bijdrager

    Dank je voor je reactie Michel
    Ik heb net Tylose besteld en ga een proefje maken.
    het glazuur wat ik aangemaakt heb is al redelijk dun. zou je eerst de tylose toevoegen of eerst meer water toevoegen?
    weet jij een wat gemakkelijker wit half glanzend recept? wat probleemloos is bij 1260 graden?
    groet en bedankt voor de snelle reactie!
    Walter

    #25426

    Michel Kuipers
    Bijdrager

    Hallo Walter,
    Er zijn verschillende soorten mattering mogelijk voor glazuren. Jouw recept betreft een zink mattering. Het is aan te raden een mattering door overmaat calcium en of magnesium te proberen. Het magnesium niet invoeren middels magnesiet omdat dit, nog erger dan de zinkoxide, te sterk krimpt bij het drogen op de scherf. Kies voor een mattering met krijt, dolomiet of talk (in mindere mate).
    Ik heb zelf erg interessante resultaten gehad met basisglazuur K88E, geschikt voor zowel oxidatie als reductie:
    Natriumveldspaat 65
    dolomiet 13
    kaolien 22
    ___
    100
    Een andere optie is een boterig mat:
    kaliumveldspaat 40
    krijt 17
    ___
    100
    Test deze basisglazuren uit. Om die witter te maken kun je tinoxide of zirkoonoxide toevoegen, in oplopende percentage toevoeging van 2 tot 10 procent.
    Succes ermee.
    talk 13
    kaolien 30

    #25460

    walter
    Bijdrager

    dank voor de tips, ik laat binnenkort mijn bevindingen horen.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.