Forum Forums GIPS moedervorm wil niet lossen, ondanks mallenzeep

Dit onderwerp bevat 1 reactie, heeft 2 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Michel Kuipers 5 maanden, 3 weken geleden.

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur

Maaike
    Bijdrager

Hoi iedereen

Ik heb tot nu enkel ervaring met een mal maken vanuit een zelfgemaakte kleivorm.
    Ik wou graag eendelige mallen maken vanuit plastiek, metalen of andere keramische objecten.

Ik maakte mijn eigen mallenzeep aan de hand van een recept met zeep op basis van olijfolie aangevuld met olie. Ik gebruik deze op het object maar tocg blijft dit steevast zitten in de gips. Het gaat om eenvoudige vormen, die ik dan nadien wil aanpassen.

Wat doe ik verkeerd?

Alvast bedankt

Michel Kuipers
    Bijdrager

Ik denk dat je iets anders bedoelt dan een moedervorm.; van een moedermal giet je werkmallen af. Uit je verhaaltje begrijp ik dat je een model van klei maakt. Is het model van vochtige klei gemaakt? In dat geval is het inzepen ervan niet nodig. Dit model lost lastig uit de gips omdat de huid van de klei plakkerig zal zijn (geworden). De gips wil dan door een vacuĆ¼m niet loskomen van het model. Wanneer ik een model van klei maak en daar gips over giet, verwijder ik de klei uit de gipsmal, met behulp van mirettes.
    Als ik daarna toch een moedermal wil hebben om deze eerste mal te reproduceren maak ik een eenvoudige moedemal door een hardere gipssoort in de eerste gietmal te gieten. Dan is het wel van belang dat je die eerste mal (ik noem die een ‘omamal’) nu wel goed inzeept. Hou er rekening mee dat gips uitzet. Daardoor zal bij het uitharden van harde gips deze de omamal doen scheuren. Om de eerste mal gemakkelijker te verwijderen van de moedermal zaag ik de eerste mal aan de zijkant op een paar plaatsen in, zodat die daar gaat scheuren.
    Ik hoop dat een en ander duidelijk voor je is.
    Met vriendelijke groet van
    Michel Kuipers

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.