Forum Forums GIPS Kan er een gips uit de doe het zelf zaak gebruikt worden?

Dit onderwerp bevat 3 reacties, heeft 2 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Michel Kuipers 6 maanden geleden.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur

Maaike
    Bijdrager

Hoi iedereen

Is er een mogelijkheid om een mal met harde gips (dur of de hartform) toch te gebruiken als drukmal?

Is er in doe het zelf zalen een equivalant voor de vigo albast of de muro normal?

Hartelijke groet

Michel Kuipers
    Bijdrager

Natuurlijk kan dat. Op zich hoef je een drukmal niet te gebruiken voor diens absorptie maar voor enkel voor de vorm. Als je er last van hebt dat de klei blijft plakken aan de harde gips kun je dunne plastic folie tussen de klei en de gips aanbrengen. Op die manier gebruik ik zelf al mijn drukmallen. Het voorkomt ook dat de huid van de klei een afdrukstructuur krijgt.
    Bij onderstaande grote eikelvormen maak ik losse plakken die ik glad maak en voorzie van een stuk dun plastic. Daarna breng ik de kleiplak aan in de mal waarbij ik het plastic laat aansluiten met dat van de reeds aangebrachte vlakken; De kleinaden smeer ik goed aan. Wanneer het geheel na enigszins aanstijven uit de mal is gehaald hoef ik alleen ter plekke van de naden het oppervlak met een lomer nog nastrijken om een glad geheel te krijgen. Na het bakken zijn de eikels nog van een vulling voorzien om deze buiten te kunnen plaatsen en vastmaken aan het monumentale beeld “De Weerslag”, Breda.
    Het is natuurlijk geen probleem als je juist een afdrukstructuur wilt krijgen.
    Met vriendelijke groet van http://www.michelkuipers.nl

Bijlagen:

Maaike
    Bijdrager

Dat is cool =). Super! Ziet er wel leuk uit ook.

En in doe het zelf zaken gips van neem Knauff dat hetzelfde is, aangezien die wel open zijn gegaan in Belgiƫ?

Michel Kuipers
    Bijdrager

Knauf is een merknaam en geen materiaal. Kies van Knauf de gips zonder zand toevoeging (is voor het stucken).
    Met vr. groet van Michel

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.