Warning: file_exists(): open_basedir restriction in effect. File(/home/public/sites/www.klei.nl/wp-content/uploads/ithemes-security/logs/event-log-klei-keramiek-magazi-JAzCmU1Q0nziBrq1X4QzdFzLNKAU2C.log) is not within the allowed path(s): (/home/klei/domains/klei.nl/:/home/klei/domains/include/:/home/klei/.php:/etc/pki/tls/certs:/tmp:/var/tmp:/usr/local/lib/php/:/usr/local/php70/lib/php/:/usr/local/php0/lib/php/) in /home/klei/domains/klei.nl/public_html/wwwoud/wp-content/plugins/better-wp-security/core/lib/log.php on line 204

Warning: file_put_contents(): open_basedir restriction in effect. File(/home/public/sites/www.klei.nl/wp-content/uploads/ithemes-security/logs/event-log-klei-keramiek-magazi-JAzCmU1Q0nziBrq1X4QzdFzLNKAU2C.log) is not within the allowed path(s): (/home/klei/domains/klei.nl/:/home/klei/domains/include/:/home/klei/.php:/etc/pki/tls/certs:/tmp:/var/tmp:/usr/local/lib/php/:/usr/local/php70/lib/php/:/usr/local/php0/lib/php/) in /home/klei/domains/klei.nl/public_html/wwwoud/wp-content/plugins/better-wp-security/core/lib/log.php on line 207

Warning: file_put_contents(/home/public/sites/www.klei.nl/wp-content/uploads/ithemes-security/logs/event-log-klei-keramiek-magazi-JAzCmU1Q0nziBrq1X4QzdFzLNKAU2C.log): failed to open stream: Operation not permitted in /home/klei/domains/klei.nl/public_html/wwwoud/wp-content/plugins/better-wp-security/core/lib/log.php on line 207

Warning: file_exists(): open_basedir restriction in effect. File(/home/public/sites/www.klei.nl/wp-content/uploads/ithemes-security/logs/event-log-klei-keramiek-magazi-JAzCmU1Q0nziBrq1X4QzdFzLNKAU2C.log) is not within the allowed path(s): (/home/klei/domains/klei.nl/:/home/klei/domains/include/:/home/klei/.php:/etc/pki/tls/certs:/tmp:/var/tmp:/usr/local/lib/php/:/usr/local/php70/lib/php/:/usr/local/php0/lib/php/) in /home/klei/domains/klei.nl/public_html/wwwoud/wp-content/plugins/better-wp-security/core/lib/log.php on line 327

Warning: file_exists(): open_basedir restriction in effect. File(/home/public/sites/www.klei.nl/wp-content/uploads/ithemes-security/logs/event-log-klei-keramiek-magazi-JAzCmU1Q0nziBrq1X4QzdFzLNKAU2C.log) is not within the allowed path(s): (/home/klei/domains/klei.nl/:/home/klei/domains/include/:/home/klei/.php:/etc/pki/tls/certs:/tmp:/var/tmp:/usr/local/lib/php/:/usr/local/php70/lib/php/:/usr/local/php0/lib/php/) in /home/klei/domains/klei.nl/public_html/wwwoud/wp-content/plugins/better-wp-security/core/lib/log.php on line 279
Hoe moet de biscuit oven gevuld worden? - KLEI keramiek magazine

Home Forums OVENS Hoe moet de biscuit oven gevuld worden?

Dit onderwerp bevat 5 reacties, heeft 6 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Maaike 5 maanden, 3 weken geleden.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur

Roverda
    Bijdrager

Ik heb altijd begrepen dat de oven zodanig gevuld moet worden met werk, dat er wat ruimte tussen de stukken opgengelaten moet worden, maar ik hoor en zie tegenstrijdige instructies. Het belangrijkste argument om niet te stapelen zou de kwartssprong zijn, waarbij de stukken 1% uitzetten. Maar onlangs zag ik zelfs een keramist een oven vullen waarbij zij alle stukken op elkaar stapelde! Ik vraag me af of er hier mensen zijn die ervaring hebben met stapelen of juist niet; kortom wat zijn de do’s en don’ts rond de biscuitbak.

Michel Kuipers
    Bijdrager

Stapelen van biscuit is geen probleem zolang de stukken het gewicht maar aankunnen. Maar platte tegels op platte tegels leggen vergroot de problemen met de kwartssprong wel aanzienlijk. Ik maak mijn biscuit ovenlading behoorlijk compact, maar zorg er wel voor dat ik tussen 520 en 620 graden erg langzaam stook.
    Met massieve klei van ca 3 cm dikte stook ik deze honderd graden in ca 3 uur. Dikwandig werk hou ik zo ver mogelijk verwijderd van de spiralen of van de vlammen (in een ander soort oven). Dunwandig werk stook ik minstens een uur over deze 100 graden. Over het algemeen kun je maar beter te langzaam stoken dan te snel. Je spaart zo goed als niets uit door sneller te stoken in dit temperatuursgebied (573).
    Je begrijpt wel dat het een relatieve kwestie is.

marcel
    Bijdrager

Ben het met Michel eens. Ik ben wel wat voorzichtiger met kom in een kom te stapelen, maar om me heen doen dat ook wel veel keramisten. En vormen die plat op de ovenplaat liggen (bijvoorbeeld een kubus) zet ik altijd op stukjes ovenplaat zodat de onderkant van het werkstuk niet een massieve plaat vormt met de ovenplaat.

KLEI>Yoka
    Moderator

Gerard Molenaar
    Bijdrager

Roverda, misschien heb je iets aan deze instructieve video’s?

https://youtu.be/MgPBuW2G9wE

https://youtu.be/1va35xfxp8g

https://youtu.be/xn5m1l7RH8M

Maaike
    Bijdrager

Hoi iedereen

Ik wil voor het eerst borden in porselein bakken (ruwbak). Maar ik heb schrik voor vervormingen. Mag ik deze gewoon ook stapelen met triangels tussen?

Zo’n vier bordjes op elkaar met telkens triangels tussen? Staat het onderste bord best in aluminiumoxide en een * in tegetekend of ook gewoon met de triangels tussen?

Hoe dan met een glazuurstook?

Alvast bedankt

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.