Forum Forums STOKEN Een speksteenhoutkachelpotstookcasus

Dit onderwerp bevat 5 reacties, heeft 3 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Anoniem 3 jaren, 4 maanden geleden.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur

Anoniem

Een tijdje geleden had ik een pot gedraaid en die in een huiskamerspeksteenhoutkachel gebakken. Dat was heel boeiend om te zien gebeuren – de kachel heeft namelijk een raam zodat je goed kon zien wat er gebeurde, en als er niks gebeurde, dan kon je nog lekker naar de vlammen kijken.
    De pot is mooi uit de oven gekomen, vind ik zelf, maar … de bodem is wel losgebarsten (of gescheurd of losgebroken) van de wand. De bodem is eruit, dus.
    Dus ik vroeg me af wat daar de oorzaak van is. In het eerste leerjaar van het SBB hadden we wel geleerd dat je aan de aard van de scheur kunt achterhalen wanneer het bij de stook is misgegaan, maar ik vind daar niets meer over terug in de klappers die we daar gekregen hebben.
    Of kan het ook liggen aan het draaien, dat ik bijvoorbeeld de bodem niet goed gezet heb?

Ik heb er een verslag of logboek van geschreven en dat staat nu hier als bijlage.
    Ik hoop dat het niet te langdradig is voor de lezer, maar ik heb geprobeerd zoveel mogelijk informatie te verstrekken zodat men zich een goed beeld kan vormen. En het dient ook als naslagwerk voor mezelf, voor de volgende keer.

Ik heb nog wel meer vragen, maar eerst maar eens met deze vraag beginnen voor de ordelijkheid.

Met vriendelijke groet,
    Ellen

Gerard Molenaar
    Bijdrager

Ellen, n.m.m ligt de oorzaak in de temperatuurschok die de pot onderging toen je de pot direct in het voor plaatste.
    De bodem zette door de temperatuur meer uit dan de wand van de pot, en dan krak, de bodem komt los van de wand.
    Hoewel je de pot eerst op de kachel had staan, is toch het temperatuurverschil met het directe vuur te groot.

Wat wel kan werken, net als bij een pit-fire, dat je de pot in de koude kachel plaatst en daarna pas de kachel aansteekt.
    Langzaam opstoken laat de pot geleidelijk in zijn geheel opwarmen.

Wel een leuk experiment.

Groetjes, Gerard

Anoniem

Daar had ik nog niet aan gedacht.
    Maar zou het kunnen dat de breuk dan weliswaar hier al veroorzaakt is, maar pas veel later plaatsvindt/zichtbaar wordt? Want op de eerste foto’s van de pot in het vuur zie ik er nog niets van, en ook omdat hij een tijd scheef heeft gestaan zonder dat de wand van de bodem is geschoven, volgens mij. Maar misschien is wat dat laatste betreft de wrijving nog te groot geweest.

Wat betreft het plaatsen in een koude kachel, dat is ook het proberen waard. Ik heb dat trouwens wel eens gedaan, bij de eerste keer dat ik dit deed. (Dit was de tweede keer). Die pot werd een ruïne, maar die had ik ook niet zo zorgvuldig vantevoren echt droog gestookt, en het ging ook veel te snel met de hitte.
    Ik ging er bij de huidige keer vanuit dat de temperatuur lager zou zijn bij smeulend houtskool, dan bij brandend hout. Maar dan nog heb je inderdaad, wat je zegt, het temperatuurverschil in de oven. Je zag wel heel sterk (en snel na het plaatsen al) de pot verkleuren van onderuit naar boven.

Hieronder heb ik wat foto’s geupload voor het gemak, en voor wie het epistel teveel van het goede is.

Anoniem

En nog een paar.

Michel Kuipers
    Bijdrager

Heb je ook de docent(en) van de SBB gevraagd?
    Vanaf koud in de kachel de pot mee opstoken is een goed advies. Maar daarbij wil ik wel iets zeggen over de pot zelf.
    Een platte bodem kan moeilijk de schok van een kwartssprong verwerken. Wanneer de bodem ook nog eens dikker is dan de wand wordt het probleem nog eens groter. Maak een volgende bodem niet dikker dan de wand en druk deze hol. Dan heb je in ieder geval een vorm en wand die beter bestand is.

succes ermee http://www.michelkuipers.nl

Anoniem

Michel, de docenten had ik niet gevraagd want ik zit niet meer op het SBB, ik was na een jaar gestopt met de opleiding. Af en toe volg ik er een extra draaicursus, maar de eerstvolgende keer dat ik dat weer ga doen, is pas over een (half?) jaar denk ik.

Dat van de platte bodem wist ik niet. Is het dat de klei tijdens de kwartssprong “nergens heen kan, behalve naar opzij” als de bodem plat is?
    En zou het ook helpen om de bodem met een holling naar binnen toe af te draaien (dus wat uithollen met een mirette), of kan het alleen maar hol gedrukt worden? Want in het laatste geval, dan ligt het zeker aan de richting van de vezels. (Ik denk nogal eens na over het waarom)

Dank je wel in ieder geval!

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.