Home Forums GLAZUUR: ONDERZOEK cornisch stone

Dit onderwerp bevat 1 reactie, heeft 2 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Gerard Molenaar 6 maanden, 1 week geleden.

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur

Lisette
    Bijdrager

Kun je cornich stone vervangen door iets anders?
    (bv door gerstley boraat?)

Gerard Molenaar
    Bijdrager

Lisette, door een niet te vatten toeval zag ik je vraag op het forum, een plek waar ik zelden meer kom.

In mijn computertje heb ik de volgende tekst staan. Deze Engelse tekst, ik hoop dat je dit machtig bent, heb ik ergens opgepikt en wee niet meer waar. Het is wellicht eens te proberen voorzover dit nog van belang is:

” Cornwall Stone substitute

There is a second method. Let’s consider an example to demonstrate the concept. Here is my recipe for the Cornwall stone substitute.

Dolomite……………….. 0.37
    Custer Feldspar…………. 30.43
    Wollastonite……………. 3.30
    Kaolin…………………. 12.85
    Silica…………………. 29.29
    Nepheline Syenite……….. 23.75
    =========
    100.00

This is the glaze recipe into which I want to substitute Cornwall stone, I derived it the same way as the recipe above. It is a transparent that works well with chrome-tin pink stains at cone 4-6.

WHITING…………. 37.70
    FERRO FRIT 3134….. 55.80
    KAOLIN………….. 35.50
    SILICA………….. 50.70
    CORNWALL STONE…… 20.30
                         —–
                        200.00

There are two ways to mix up a glaze using our substitute. First, you could weigh up a batch of the Cornwall substitute, mix it thoroughly, then treat it as a raw material. However, there is a problem with this. Powder mixing is very difficult and industry must use specially designed equipment to achieve a reasonable mix. A shaken batch in a plastic bag might look mixed, but it isn’t.”

Goed mixen is dus de crux van de zaak.

Ik zou het eens proberen als ik jou was. Ikzelf ben er nimmer aan toegekomen.

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.