Home Forums KLEIEN VOOR BEGINNERS Afdraaien van heel droog werk

Dit onderwerp bevat 4 reacties, heeft 3 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Berber 5 maanden, 2 weken geleden.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur

Berber
    Bijdrager

Hoi,
    Ik heb op een cursus een paar kleine vaasjes en een grote kom gedraaid. Helaas is daarna de coronacrisis begonnen en kan ik het niet afdraaien op dit moment. Het is wel ingepakt maar droogt natuurlijk steeds verder in met de zomer op komst. Ik kan het pas in augustus af gaan draaien. Maar kan dat dan nog? Ik kan er nu niet bij, pas augustus weer…..
    Iets met natte doeken? Maar hoe?

Groetjes Berber

Michel Kuipers
    Bijdrager

De droge werkstukken moeten heel langzaam weer vochtig worden. Dat gaat helaas niet met vochtige doeken. Het beste kun je de vaasjes en de kom opnieuw draaien. Je kunt de hard geworden dingen recyclen, met natte doeken weer vochtig maken. Als de klei (te) nat is kun je die op een gipsblok opstijven om de klei daarna te walken en weer te kunnen gebruiken voor het draaien.
    met groet van http://www.michelkuipers.nl

Gerard Molenaar
    Bijdrager

Wat je nog eventueel zou kunnen proberen is het volgende. Dompel je werkstukje kort aan de buitenzijde, 1 seconde, onder in water. (Dus geen water in opscheppen). Zet het een paar telken weg zodat het water in de klei is in getrokken. Draai dan voorzichtig het nat geworden buiten laagje af tot je weer op de droge klei zit. Herhaal dan het dompelen enz.

Je kunt eventueel ook de buitenzijde (kort) nat maken met een drijfnatte spons en dan ook het natte laagje afdraaien.

Als je niet te veel hoeft af te draaien kun je hiermee misschien wel bepaald een resultaat behalen.

Als het niet goed lukt kun je het advies van Michel altijd nog volgen. Succes.

Berber
    Bijdrager

De droge werkstukken moeten heel langzaam weer vochtig worden. Dat gaat helaas niet met vochtige doeken. Het beste kun je de vaasjes en de kom opnieuw draaien. Je kunt de hard geworden dingen recyclen, met natte doeken weer vochtig maken. Als de klei (te) nat is kun je die op een gipsblok opstijven om de klei daarna te walken en weer te kunnen gebruiken voor het draaien.
    met groet van http://www.michelkuipers.nl

Ha Michel, dank voor je reactie. Ik dacht hetzelfde. Maar omdat ik deze dingen heb gemaakt op draaidagen van de cursus zou het zo zonde zijn geweest van die tijd en het werk en zoek ik naar een mogelijkheid om er toch nog iets van te kunnen maken. Voor zover ik me kan herinneren is het allemaal werk dat alleen aan de onderkant afgedraaid moet worden. Een standring moet ik niet willen denk ik, maar een nette afwerking zou fijn zijn.

Berber
    Bijdrager

Wat je nog eventueel zou kunnen proberen is het volgende. Dompel je werkstukje kort aan de buitenzijde, 1 seconde, onder in water. (Dus geen water in opscheppen). Zet het een paar telken weg zodat het water in de klei is in getrokken. Draai dan voorzichtig het nat geworden buiten laagje af tot je weer op de droge klei zit. Herhaal dan het dompelen enz.

Je kunt eventueel ook de buitenzijde (kort) nat maken met een drijfnatte spons en dan ook het natte laagje afdraaien.

Als je niet te veel hoeft af te draaien kun je hiermee misschien wel bepaald een resultaat behalen.

Als het niet goed lukt kun je het advies van Michel altijd nog volgen. Succes.

Ha Gerard, ook jij bedankt voor je reactie. Zoals ik al zei tegen Michel: het werk hoeft aan de bovenkant niet afgedraaid te worden. Het gaat vooral om de onderkant. Ik ga jouw tip gebruiken van de natte spons denk ik. En dan maar geen standring willen maken maar gewoon een nette rand draaien.
    Maar eerst wachten tot augustus….

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.